صفحه شخصی النا گرامی   
 
نام و نام خانوادگی: النا گرامی
استان: تهران - شهرستان: لواسان
رشته: کارشناسی ارشد معماری - پایه نظام مهندسی: یک
شغل:  طراح داخلی-معماری- شرکت مشاور ایده
تاریخ عضویت:  1389/04/19
 روزنوشت ها    
 

 معرفی چند اثر معماری بخش معماری

8

در سال 2002 آی وی وی طراح و متصدی این پارک از شانزده معمار در سراسر جهان دعوت به عمل آورد تا در این پارک و بر روی قسمت باریکی از زمین که به طول 2 کیلومتر در امتداد رودخانه یی وو قرار داشت غرفه ای طراحی کنند . این پارک به یادبود پدر وی شاعر آی کویینگ که در جین هوآ متولد شده بود اختصاص داشت .



فضای نمایشگاه : تاتیانا بیلبائو - مکزیکو



در باغ های چینی نقاط دید مناظر معین شده است . شخص ناظر از طریق طرح راه ها ، کردیور ها ، پل ها ، تونل ها ، غرفه ها یا برج ها به سمت این نقاط هدایت می شوند در عین حال هرگز نمی توان یک باغ چینی را به طور کامل از نقطه مشخصی مشاهده کرد . این پارک کمابیش شامل بخش های مجزا می باشد و زمانی که تماشاگر به قدم زدن خود در پارک ادامه می دهد این بخش ها یکی پس از دیگری آشکار می شوند او باید همچنان که به مسیر خود در کوره راه ها ادامه می دهد در تونل های غرق در آب گردش کند تا به غرفه ای برسد که در آن منظره ای زیبا و جذاب آشکار می شود . او به درون ساختاری هدایت می شود که هیچگاه به طور کامل آشکار نمی شود . این باغ ها به تدریج و از طریق صحنه ها و مناظر متوالی که طراحی آن ها به گونه ایست که یکی پس از دیگری پرده برداری می شوند قابل تماشا می باشند .






سالن نمایشگاه بصورت یک بازی پر از شگفتیها ، تونل های اکتشاف ، کوره راه ها و جایگاه تماشاگران است . این سالن کلاه فرنگی در همه قسمت ها کاربر را به درون میدان و به سمت ساختمان هدایت می کند .


رستوران: معماران یوهان دی واچتر - هلند



ساختار ظریف اما محکم رستوران که از فولاد ، سنگ و بامبو می باشد نمایانگر تفسیری از فرهنگ غذا خوردن چینی هاست . آیین سنتی رستوران « یعنی مشاهده کردن و مشاهده شدن » در این پروژه مورد تاکیید قرار گرفته است .



سه نوع سرعت غذا خوردن در این ساختمان ادغام شده است . این مجموعه شامل فروشگاه های سکه ای ( دستگاه هایی برای فروش نوشابه و غیره که با سکه کار می کنند ) [ غذای خیابانی یا سریع ] تصویری سه بعدی از میز غذا و یک رستوران مخصوص وقت گذرانی می باشد .





رستوران 13 از طریق ساختارش که از فولاد و بامبو است در این پارک ادغام شده است و پناه گاهی فراهم می کند . طراحی طبقه همکف آن به گونه ای است که بدون هیچ مرز مشخصی رستوران را در پارک ادغام می کند . جزییات بام به نحوه نگرش معماران سنتی چین به عناصر طبیعت بر می گردد .



جایگاه کتاب مایکل مالتزن - ایالات متحده



کانسپت این پروژه در راستای محل تلاقی مهم کتاب و معماری و تاریخ چین گسترش یافته است : در قرن سوم پیش از میلاد مسیح زمانی که امپراتور آن زمان فرمان سوزاندن تمام دست نوشته های کنفوسوسیوسی را صادر کرد یکی از نوادگان فیلسوف معروف کونفوسیوس تعدادی از نوشته هایش را درون یک دیوار پنهان کرد . با توجه به این مقطع زمانی پیوند تاریخ کتاب و ساختمان شکل این غرفه به گونه ای است که دیوار های مرکزی آن به سمت بیرون و به طرف دو تیر بازویی نا مساوی کشیده شده اند که هر کدام درون یک فضای عمومی برای یادگیری پنهان شده اند .



جناه کوچکتر ایت غرفه با طرحی انتزاعی پرفراژ شده است که ورودی سرپوشیده ای را تشکیل می دهد که به سمت پارک گشوده می شود . طبقات پلکانی هر جناح فضایی را به وجود می آورد که می تواند به عنوان آمفی تئاتری فی البداهه برای بحث های ادبی یا خواندن شعر به کار رود.




ورودی این ساختار کوچک ردیفی از ارتباطات بصری ، تصاویر پرسپکتیوی ‌، و زمین های مواج را به هم پیوند می دهد ، که هر کدام برای درک این غرفه و چشم انداز اطراف به کار می روند . همچنان که تماشاگر به سمت و یا درون این فضاهای دو جانبه حرکت می کند ، انحنای این غرفه آ شکار می شود . حالت کوچک شده آن به گونه ای است که به نظر می رسد ابتدا گسترش و سپس کاهش یافته است . دیوار های پرفراژ شده آن ، مونتاژی تغییر پذیر از فضاهای ما بین ، درون و ماورای این ساختار کوچک و ناظر را به وجود می آورد .



سالن چند رسانه ای : ارهارد آن هی کینزل باک - اتریش



این طرح ، مولتی مدیا را در گسترده ترین حالت آن تفسیر می کند و محتوای برنامه پذیر آن به منظور مورد خطاب قرار دادن فردی و همچنین گروهی کاربرد مولتی مدیا می باشد . سردر بزرگ شیشه ای این غرفه که به سمت کوره راهی باز می شود ، هم به عنوان ورودی و هم به عنوان پرده تصویر به کار می رود . در طول نمایش ها ، اشکال منعکس شده روی سردر شیشه ای سمت پارک به عنوان بیلبوردی الکترونیکی عمل می کنند که به جلب توجه رهگذران برای ورود می پردازند .






دو پروژکتور بی نقص به عنوان عناصر تشکیل دهنده فضا عمل می کنند شکل تنظیم پذیر جعبه تیوپی ابتدایی را نا زیبا جلوه می دهد . فضای مجازی نور های متصاعد شده لحظه تولید فضای فیزیکی را تشکیل می دهد . سطح ساده آن به چشم اندازی توپوگرافی شده تبدیل می شود که با بالشتک هایی برای نشستن تکمیل می شود و مبلمان غیر ضروری را کنار می گذارد . در نتیجه یک فضای چند کاربردی و چند ظرفیتی هم به عنوان جنبه های مختلف به کار گیری مولتی مدیا و هم به عنوان فضای تجمع ، وقت گذرانی و استراحت در وسط پارک به کار می رود که حوزه دیجیتال را ماورای حوزه فیزیکی قرار می دهد .



مرکز خوش آمد گویی : تیل شوایزر - آلمان



این غرفه به عنوان نشانه آغاز کل پارک به شمار می رود بنابر این عملکرد اصلی آن باید اشاره ای به سمت چشم انداز و دورنمای پارک باشد تا محوطه پارک ، ابعاد آن و غرفه های درون آن در حد ممکن درک شود ، علاوه بر آن باید به عنوان نشانه ورود برای تشخیص جهت قابل درک باشد . همچنین می تواند به عنوان مکانی برای ملاقات تورهای مختلف و گروه های ویژه به کار رود .




شانس دست یابی به منظره ای وسیع تر انگیزه ای کافی است تا رهگذران را به پلکان بام هدایت کند . مسیر به خصوص پلکان به گونه ای طراحی گردیده است که با حالتی وسوسه انگیز رهگذر را به سمت بام هدایت کند و همچنین به عنوان ضمیمه ای برای مبلمان ( جهت نشستن ) به کار رود .



درخت قدیمی : کریست و گنتنبین - سوئیس






جایگاه روزنامه : توشیکو موری - ایالات متحده






این ساختمان بصورت یک صفحه تا خورده است که دو سطح دارد و با قرار گرفتن بین شهر و پارک فرهنگی آی کویینگ ، طبیعت این مکان را منعکس می کند . سطح شمالی ، که در جهت شهر است اخبار را به نمایش می گذارد و سطح جنوبی که به سمت موزه ، رودخانه و پارک است حالتی متفکرانه دارد و هنر را به معرض نمایش می گذارد .



اژدهای کودک : معماران HHF - سوئیس






چایخانه : لیو جیا کان - چین






چایخانه پل : فرناندو رومرو - مکزیک






قهوه خانه : وانگ شو - چین






کافی نت : دینگ یی و چن شو یو





فضای چند منظوره : یانگ هو چانگ - چین






فضای خواندن : هرزوگ و دی مورون - هلند






این طرح شامل اشکال دگرگون شده است که به صورت عناصر توپوگرافی شده مختلف با عملکرد های مشخص و دقیق هستند ( یک نیمکت ، یک بام ، یک سکو و ... )


اتاق مدیر : معماران بوچنر و بروندلر - سوئیس






سرویس بهداشتی : وانگ زینگ وی و زو تیان تیان






آرشیو باستان شناسی : آی وی وی - چین




هفدهمین غرفه تقریبا تکمیل شده که توسط آی وی وی طراحی گردیده است موزه ای کوچک می باشد که شامل آثار کوزه گری باستانی چینی است . شکل این ساختمان برگرفته از شکل ساده خانه های محلی با بام دو شیب است .




آی وی وی : « از یک لحاظ نیمی از این ساختمان بالای زمین است که از این زاویه بخصوص مانند خانه ای معمولی با بام شیبدار به نظر می رسد . از لحاظ دیگر ، می توانیم ببینیم که در واقع نیمی از ساختمان در زیر قرار دارد - در بخشی که ساختمان شش ضلعی است . در واقع راه های قسمت جلوی آن هم به صورت شش ضلعی هستند . این ساختمان یک صفحه بلند ساده است که با بتن آرمه قالب ریزی شده است . » شکل باریک ساختمان این قابلیت را به آن می دهد تا بدون مرزی مشخص به چشم انداز پارک بپیوندد . بلندی و پهنای ساختمان به گونه ای دقیق بر پایه شش متر محاسبه شده است تا هم باعث استحکام شش وجه شکل ساختمان اصلی شود و هم اینکه این اطمینان حاصل شود که ساختمان بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ نمی باشد . این ساختار که از بتن تشکیل شده نمایانگر بافت محلی بامبو است . آی وی وی 6 آوریل 2007



ترجمه شده از سایت www.arcspace.com توسط زهرا جرجانی

دوشنبه 13 دی 1389 ساعت 08:53  
 نظرات    
 
النا گرامی 13:53 دوشنبه 13 دی 1389
7
 النا گرامی
سلام
از راهنمایی و لطف شما بسیار سپاسگذارم.
حتما رعایت خواهم کرد.
شادین امانی 08:47 سه شنبه 14 دی 1389
5
 شادین امانی
az matalebe mofido jalebeton mamnonam khanom mohandes
محمد خسروی 09:54 سه شنبه 14 دی 1389
2
 محمد خسروی
merciii ..khanom mohandes....khaili ziba va khondani bod