www.iiiWe.com » برج میلاد، نماد معماری ایرانی یا تکنولوژی؟

 صفحه شخصی النا گرامی   
 
نام و نام خانوادگی: النا گرامی
استان: تهران - شهرستان: لواسان
رشته: کارشناسی ارشد معماری - پایه نظام مهندسی: یک
شغل:  طراح داخلی-معماری- شرکت مشاور ایده
تاریخ عضویت:  1389/04/19
 روزنوشت ها    
 

 برج میلاد، نماد معماری ایرانی یا تکنولوژی؟ بخش معماری

26

برج میلاد، نماد معماری ایرانی یا تکنولوژی؟!

در میان همه نکاتی که در این سال‌ها درباره ویژگی‌های فنی و اهداف ساخت برج میلاد آورده شده است، این نکته که برج میلاد با نام «یادمان» به عنوان نمادی از اقتدار و عزم ملی برای شهروندان تهران ساخته شده، کمی جای تأمل دارد!

در حالی که حدود صد روز به افتتاح این برج مخابراتی باقی مانده است، هنوز هیچ نشانی از نمادهای معماری ایرانی ـ اسلامی در بنای ظاهری این برج به چشم نمی‌خورد، ضمن این‌که اگر خوب بنگریم، تا به حال همه آنچه درباره این برج شنیده و احتمالا خواهیم شنید، به ویژگی‌های فنی و تکنولوژیک آن مربوط است.
چنانچه هنگامی که از مدیریت یادمان سازه به عنوان مسئولان دست‌اندرکار ساخت این برج، اطلاعاتی دقیق از هویت معماری برج میلاد پرسیده می‌شود، پاسخ آنان باز هم به همان ویژگی‌های فنی برج خلاصه می‌شود و جز کلی‌گویی‌هایی درباره این‌که «معماری بنای برج با الهام از میل‌ها و مناره‌های باستانی ایران و هندسه‌ای برگرفته از نقوش معماری ناب ایرانی و مفاهیم عمیق درونی معماری سنتی شکل گرفته است»، پاسخ دقیق‌تری ندارند.
به واقع، در حالی که سازندگان برج درباره الهام از معماری اسلامی در ساخت آن ادعا دارند و آن را پیوندی بین تکنولوژی و معماری اسلامی ـ ایرانی می‌دانند، اما حقیقت این است که اصولا فلسفه شکل‌گیری چنین برج‌هایی، نه در ایران، بلکه در بسیاری کشورهای دنیا، که پیش از ما چنین برج‌هایی ساخته‌اند، ارایه نماد و سمبلی از هویت و فرهنگ سرزمینشان نبوده و اگر هم چنین باشد، چنین برج‌هایی برای چنان کشورهای توسعه‌یافته‌ای، شاید بتواند نقش یک سمبل یا نماد را بازی کند، اما برای کشور ما و حتی برای ابرشهر تهران، ساخت آن، تنها نوعی خودآزمایی و ابراز توانمندی در عرصه عمران و ساخت‌وساز است و بس.
چنانچه مدیریت یادمان سازه، خود نیز بر این امر اذعان دارد: «با توجه به تغییرات فرهنگی و توانایی مهندسی دهه‌های اخیر در ایران و به ویژه شهر تهران، نیاز به حضور نمادهای برتر که دربرگیرنده هویت جدید مهندسی و فناوری کشور باشد، ضروری به نظر می‌رسید و به همین دلیل، ساخت برج میلاد به عنوان چهارمین برج بلند مخابراتی برای تلویزیون جهان آغاز شد».
به این ترتیب، برج میلاد با همه ویژگی‌های فنی و مهندسی‌اش و همه خدمات و امکاناتی که خواهد داشت، تنها بنایی است برآمده از روحیه رقابت‌جوی امروز ما ایرانیان، با کمی چاشنی از فرهنگ و هنر اسلامی که به هر ترتیب، حضور و احداثش را ضرورت معنوی ببخشد، چراکه یادمان‌ها، بیش از هر چیز، نماینده فرهنگ، هنر و فن معماری زمان ساختشان هستند و در ارتباط با بافت شهری پیرامون خود در زمان ساختشان است که مفهوم نمادین خود را پیدا می‌کنند.
بنابراین، برج میلاد را تنها می‌توان نمادی از اقتدار و عزم ملی (آن هم به دلیل همه ویژگی‌های تکنولوژیک و فنی و مهندس آن) دانست و این ایده که چنین برجی بتواند به عنوان یک منومان شهری جایگاهی داشته باشد و رقیبی چون برج آزادی را کنار بزند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. ضمن پاسداشت همه تلاش‌هایی که در ساخت چنین برجی انجام شده و عملکردهایی که در آینده (چنانچه همه پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیاید) پیاده خواهد کرد، باید گفت: برج میلاد هیچ پیوند و قرابتی با تهران در زمان اکنون و مردم این شهر و حتی کشورمان ندارد.
به نظر می‌رسد ساخت چنین برج‌هایی تا زمانی که پاسخگوی ضروریات کلان شهرها در فضای عملکردی آن باشند، از جایگاه ارزشمندی برخوردار خواهند بود، اما آن زمان که بنا باشد به تقلید از دیگران و با تمهید شعارهایی زیبا و دهان‌پرکن، به ارزش‌ها و فرهنگ و منویات مردم تحمیل شوند، ارزش‌های دیگر خود را نیز با مسئله روبه‌رو خواهند کرد.
برج میلاد با هر نام و ویژگی کشوری که هنوز توسعه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در آن رخ نداده، در حد همان ساختمان بلندی است که سر به آسمان برده و بلندای آن چنان خودنمایی می‌کند که در هم ریختگی پیرامونش بیشتر به چشم می‌آید و این نمی‌تواند معنای یک نماد، شاخص و نمونه را تحقق ببخشد، چراکه جدا کردن یک تک‌بنا از محیط در برگیرنده‌اش، همانند فریفتن خود و آیندگان است درباره میزان توسعه‌یافتگی (نه صرفا توانمندی) امروز ایران.

سایت هفت دری

پنجشنبه 19 خرداد 1390 ساعت 10:45  
 نظرات    
 
علیرضا احمدی 14:33 پنجشنبه 19 خرداد 1390
8
 علیرضا احمدی
بعضی ها دوست دارن با این چیزها معروف بشن !

همه جاهم هست در ابعاد مختلف.

منتظر خبر های بعد باشید
حسن شیخ 16:49 پنجشنبه 19 خرداد 1390
11
 حسن شیخ
مطابق با متن از دو منظر برج میلاد قابل نقد و بررسی است: 1- کارکرد و دیگری نماد بودن برای شهر تهران.
1- به نظر من در شهری مثل تهران که در دامنه کوه های عریض و سربه فلک کشیده است، پیدا کردن موقعیت مناسب برای تاسیسات رادیویی در کوه نباید چندان دشوار به نظر برسد.
2- یک برج با این شکل چه زیبایی ظرافت یا معنایی در خود دارد که بخواهد نماد شهر تهران باشد؟ نماد تکنولوژی، قدرت مهندسی. نمادهای دیگر تهران حرف های بیشتری برای گفتن دارند مثلا برج آزادی یا موزه هنرهای معاصر.
امیر یاشار فیلا 02:06 شنبه 21 خرداد 1390
16
 امیر یاشار فیلا
ببخشید، مگه برج میلاد چند وقت پیش افتتاح نشد؟
این نوشته مال چه زمانیه که میگه "در حالی که حدود صد روز به افتتاح این برج مخابراتی باقی مانده است..." !؟
ارشاک خان بهزادفر 02:15 شنبه 21 خرداد 1390
10
 ارشاک خان بهزادفر
سلام .
به نظر من صحبت شما درست متاسفانه در ایران اول یک بنا را میسازند بعد دنبال هویت براش میگردند که یه جور بهش متصلش کنند.
ممنون.
حسن شیخ 01:15 یکشنبه 22 خرداد 1390
10
 حسن شیخ
مهندس فیلای عزیز هرچند این متن تاریخ گذشته است اما محتوای متن صحبت از یک دوره دارد، چه نمادی در خور شان شهر برای یک دوره است؟
دوره صفوی برای نماد خود مجموعه نقش جهان را برگزید، قاجارها شمس العماره، پهلوی برج آزادی و دوره ما نماد پایتخت برج میلاد می شود. این درست که در حال حاضر یک بنا را می سازند و سپس برایش هویت تراشی می کنند، ما این میانه چه نظری و چه نقشی داریم؟ متن حاضر به تفسیر همین سوال می پردازد.
مرتضی ذبیحی 18:59 یکشنبه 12 تیر 1390
2
 مرتضی ذبیحی
مهندس نقد باید منصفانه باشه
سمیه حیدری 16:49 پنجشنبه 30 تیر 1390
6
 سمیه حیدری
با کلیت مقاله موافقم ( نه باتمام جملات ) حتی اگر قبول کنیم این برج معماری ایرانی دارد باز هم به این دلیل که قبلا در لاس وگاس برجی با ظاهر کاملا مشابه ساخته شده نمی تواند نماد پایتخت ایران کپی برج لاس وگاس باشد ( یک برج آمریکایی نماد کشوری ضدآمریکایی ) که این نقد به ساختمان مجلس هم هست ( با سبک دیکانستراکشن یهودی برای کشوری که خود رو ضد اسراییلی معرفی می کند )
به نظرم اگرازیک دانشجوی معماری هم مشاوره گرفته شده بود ... اینها نتیجه این سوال سطحی معماری بهتره یا عمران ؟ به نظرم باید دانشجویان عمران در مورد حوزه تخصصیشون کاملا توجیه بشن
بهناز فردوسی 16:42 شنبه 5 شهریور 1390
6
 بهناز فردوسی
با خانم حیدری موافقم